X
تبلیغات
راوند در رهگذر تاریخ

راوند در رهگذر تاریخ
 
قالب وبلاگ
آخرين مطالب

استاد فرهنگ و تمدن اسلامی دانشگاه کاشان گفت: 14 شوال سالروز وفات« علامه قطب راوندي» فقیه ،محدث ،متکلم، از بزرگترین علمای شیعه در قرن ششم هجری قمری و شاگرد ممتاز مفسر بزرگ قرآن شیخ طبرسی است که بیش از ۶۰ جلد کتاب در علوم گوناگون و معارف اسلامی نوشت.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1390/07/19/13900719143241_PhotoA.jpg
     
عباسعلی فراهتی به مناسبت 14 شوال سالروز وفات علامه قطب راوندی در گفتگو با پورتال خبری کاشان گفت: شیخ قطب الدین، ابو الحسن یا ابو الحسین، سعید بن عبد الله بن حسین بن هبة الله بن حسن راوندی کاشانی، عالم بزرگ، محدث، مفسر، متکلم، فقیه، فیلسوف و تاریخ دان بزرگ شیعه که بسیاری اوقات نیز او را به جدش نسبت داده و سعید بن هبة الله راوندی می‌گویند از يك خانواده دانشمند  در راوند کاشان ديده به جهان گشود.
وی با اشاره به اینکه پدر و جد قطب راوندی از عالمان و برجستگان بزرگ زمان خود بودند افزود: تاریخچه و شرح حالی از تولد و دوران كودكی او نیز به دست نیامده است.
به گفته وی،علامه قطب راوندي تحصیلات ابتدایی را نزد پدر خویش فرا گرفت و پس از آن در محضر درس شیخ ابو علی طبرسی، عماد الدین طبری و سید مرتضی رازی حاضر و سپس برای بهره مندی از علمای شهر قم رهسپار آن دیار شد بطوریکه در مدت کوتاهی از چهره‌های سرشناس شیعه شد.

*قطب راوندی شاگر ممتاز شیخ طبرسی است/قطب را با شیخ طبرسی و شیخ طبرسی را با قطب می‌شناسند
رئیس دانشگاه پیام نور کاشان با تاکید بر اینکه ابوعلی فضل بن حسن بن فضل طبرسی، معروف به «امین الدین» از بزرگترین دانشمندان و مفسران شیعی در قرن ششم هجری استاد بزرگ علامه قطب راوندی است گفت: قطب راوندی شاگرد ممتاز شیخ طبرسی بوده و این امتیاز و شایستگی شاگرد، به حدّی رسیده است كه قطب را با او و او را با قطب می‌شناسند.
فراهتی، عشق به قرآن قطب راوندی و تلاش بی دریغ وی در راه نشر معارف را تاکید کرد و گفت: علی رغم این موارد تأثیر نفس قدسی استادش طبرسی بزرگ نقش بسزایی در اندیشه و آثار گران سنگ وی داشت و از این رو، بود که آثار و تألیفات قطب راوندی، رنگ خدایی و بوی وحی به خود گرفت.
وی،بکارگیری موضوعات متنوعی از علوم و معارف اسلامی در آثار و مباحث قطب راوندی را یادآورشد و گفت: وی عالمی بود که با بررسی تمام جوانب موضوع در نوشته‌هایش به نگاهی گذرا اکتفا نمی‌کرد و دیدگاه های موافق و مخالف دیگران را مانند انسانی که حق را برای حق می‌خواهد به درستی نقل می‌کرد.................


مشاهده ادامه مطلب
[ پنجشنبه سی و یکم مرداد 1392 ] [ 23:34 ] [ فطرت ]

به بهانه سالروز رحلت علامه ابو الحسین قطب الدین راوندی  به ویژ گیهائی از شخصیت و زندگانی این عالم فرزانه  اشاره می کنیم:

تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , سايت پيچك » بخش تصاوير زيباسازی » سری 
ششم www.pichak.net كليك كنيد

1:عشق و محبت سرشار به کانون نبوت و ولایت که در جای جای تالیفات او نمودار است .اشعار او در دیوان "نفثه الصدور " نشانه ای  از این عشق  آسمانی می باشد.
2:جامعیت علمی  که بین مقام تحقیق و پزوهش گری -تدریس و شاگرد پروری-تالیف در فنون و علوم گوناگون-تبلیغ و نشر معارف قرانی و ولائی-جمع نموده است. آن گونه که ابن حجر عسقلانی در لسان المیزان در باره او گوید:
«او در جميع علوم فاضل است و در هر نوعي از علوم صاحب تصنيفات بي‌شمار بوده است.»
3:پرورش دادن یک دودمان و خاندان علمی و فقهی و استمرار دادن به حرکت علمی خود آن گونه که محدث قمی در باره او د ر "الکنی و الا لقاب" گوید:
پدر قطب راوندی وجد و فرزندان او همگی از علما و فقها بوده اند.
4:جمع کردن بین افتخار فقاهت و شهادت  آن سان که علامه امینی در کتاب "شهدا الفضیله"گوید که فرزند او ابو عبد الله نصیر الدین حسین بن سعید در راه نورانی همنام خود امام حسین علیه السلام به دست دشمنان ولایت به شهادت رسیده اند .واین گونه این خاندان در دستی تسبیح و در دستی شمشیر  بین حماسه و عرفان  جمع نمو ده اند.
5:کرامت والای او که پس از بنج قرن پیکر مطهر او از متلاشی شدن حفظ شده و به اذن الهی سالم و با طراوت مانده است.آیت الله العظمی اراکی می فرمود:
مرحوم آخوند محمد حسن جلالی نقل کرد که:
استادم مرحوم آقا شیخ محمدحسین فرمود وقتی که صدراعظم (قریب به زمان مشروطیت) صحن مطهر قم را تعمیر می کرد در اثر تعمیر، روزنه ای به قبر قطب راوندی باز شده بود.
من رفتم و از نزدیک دیدم که دو سر زانوی مرحوم قطب راوندی سالم است.
سر خود را داخل قبر کردم و سر زانوی آن بزرگوار را بوسیدم در حالی که اثری از فرسودگی در آن نبود و هیچ تأثیری هم از بوسیدن من در آن بوجود نیامد...

آیت االله اراکی می فرمودند: من قبلا این داستان را شنیده بودم و این مطلب هم بین مردم قم متواتر بود که جنازه مرحوم قطب راوندی تازه است .
6:پاسبانی از حریم تشیع در عصری که حملات  حکومت سلجوقیان متوجه شیعه و مراکز شیعه نشینی چون کاشان و راوند بوده است. آن« گونه که عالم هم عصر او سید ابو الرضا راوندی در دیوان اشعار خود د ر قصیده نونیه که مشتمل بر 105 بیت است  به این حقیقت  اشاره کرده و از ویران شدن این مناطق در حملات وحشیانه سلجو قیان خبر داده  است .
7:تالیفات زیاد و سودمند و متنوع  که بیانگر ذوق و سلیقه والای علامه قطب الدین راوندی می باشد.او د ر علم تفسیر -حدیث- ادبیات عرب- فقه-کلام- فلسفه-اصول فقه -تاریخ-شعر- قلم زده است که برخی از ای اثار هم اکنون چاپ شده و برخی به صورت  مخطوط باقی مانده است.
8:مسافرت های علمی و پژوهشی به دیار مختلفی  چون اصفهان -خراسان -همدان و قم داشته و از محضر اساتید والائی چون امین الاسلا م طبرسی بهرمند شده اند.و سرانجام در شهر مقدس قم در جوار ملکوتی کریمه ال البیت حضرت معصومه سلام الله علیها در 14 شوال با سعادت  به سوی دیار باقی پر کشیدند و در جوار لطف الهی آرمیدند.

و سلام علیه یوم ولد و یوم یموت و یوم یبعث حیا.

تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , سايت پيچك » بخش تصاوير زيباسازی » سری 
ششم www.pichak.net كليك كنيد

صــاحب دلی بــه مدرســـه آمــد ز خـــانقـــاه

 بشكست عهد صحبت اهل طریق را

گفتـــم میـــان عـــالم  و عــابد چـه فرق بـود،

تا اختیار كـــردی از آن، ایــــن فریـــق را؟

گفت: آن، گلیم خویش به در می‌برد ز موج،

وین، جهد می‌كند كه بگیرد غـــریـق را

[ چهارشنبه سی ام مرداد 1392 ] [ 9:13 ] [ فطرت ]

http://www.seymoj.com/Treeview/daisy.jpg

 أبو الحسن ظهير الدين علي بن زيد البيهقي، الشهير بابن فندمه (المتوفى: 565هـ) در کتاب لباب الأنساب والألقاب والأعقاب فصلی را درباره نقبای بلاد اسلامی گشوده است و از دیار ولائی راوند هم یاد میکند .


قبل از آنکه عبارت ایشان را بیاورم چند نکته را یادآور شوم:

1:ایشان در این کتاب برای قم و کاشان از نقیب مشترک یاد کرده است ولی به جهت اهمیت دیار راوند فصلی ممتاز و نقیبی ویژه را برای راوند ذکر کرده است.

2:منصب نقابت نشانگر حضور گسترده سادات در راوند بوده است و این نشان می دهد به جهت تدین و تشرع مردم راوند همواره امامزاده گان به این منطقه اقبال داشته اند.

3 :نقابت سادات، مقام بزرگى بود، قرنها ادامه یافت و تشكیلاتى بود كه به وضع سادات مى رسید و تا این مقام بود:

  (1:حقوق سادات، خوب تأمین مىشد و متأسفانه این مقام اكنون متروك شده و حقوق سادات هم در بسیارى موارد پایمال گردیده است.

2:مهمترین وظایف نقیب این است كه حافظ و نگاهبان نسب سادات است

3: مراقبت كامل نسبت به همه سادات قلمرو و نقابت خود دارد تا مبادا از آنان كارهاى خلاف سربزند

4:ثبت و ضبط متولّد شده ها و مرده ها به عهده اوست تا كسى كه سید است از جمع سادات بیرون نرود و كسى كه سید نیست در جمع سادات داخل نشود

5:مراقبت تمام نسبت به ازدواجهاى سادات به عمل می آورد

و همواره همتاها را به ازدواج یكدیگر در مىآورد

6:حقوق سادات را، نقیب دریافت مىكند

7:اختلافات سادات را همین نقیب بررسى و برطرف مىسازد

8:مواظبت به عمل مىآوردتا سادات به خاطر شرف و منزلتى كه دارند، از مردم عادى سوء استفاده نكنند و بر آنان ستم وارد كنند. این نقیب، همانند خلیفه در میان مردم بود و عظمت زیادى داشت،

  در الغدیر بحث كامل درباره منصب نقابت دارد و براى نقیب 12 وظیفه ذكر كرده است و گفته است كه پنج وظیفه دیگر هم نقیب دارد و اگر آن پنج وظیفه را هم به عهده بگیرد، نقابتش عام مىگردد.

به نظر مىرسد كه دشمنان سادات این منصب را پایمال كردند تا سادات سروسامانى نداشته باشند.

خود نقیب باید صاحب فضل و منقبت باشد و هر كسى شایستگى مقام نقابت را ندارد. در ارزش اين منصب همان بس كه بزرگانى چون سيد ابن طاووس و سید رضی، از جمله افتخارات خود اين را مى دانند كه نقابت طالبيان به ایشان واگذار شده است.)

4:درباره شخصیت مولف کتاب لباب الانساب مورخین آورده اند:

(علي بن زيد بن محمد بن الحسين، أبو الحسن، ظهير الدين، البيهقي، من سلالة خزيمة بن ثابت الأنصاري، ويقال له ابن فندق: باحث مؤرخ.


ولد في قصبة السابزوار (من نواحي بيهق) وتفقه وتأدب واشتغل بعلوم الحكمة والحساب والفلك.
وتنقل في البلاد، وصنف 74 كتابا، منها «تتمة دمية القصر» و «مشارب التجارب وغرائب الغرائب» في التاريخ، كبير، و «تاريخ حكماء الإسلام - ط» وكان قد سماه «تتمة صوان الحكمة» و «تفاسير العقاقير» و «أمثلة الأعمال النجومية» و «أسرار الحكم» في الحكمة، و «شرح نهج البلاغة» و «كتاب السموم» و «أحكام القراآت» و «تاريخ بيهق - ط».
وهو غير البيهقي المحدث، والبيهقي الأديب.)

5:ایشان دراین کتاب راوند را زیر مجموعه قم یاد می کند.

6:نقیبی که در راوند حضور داشته از سلاله پاک امام مجتبی علیه السلام بوده و با 12 واسطه نسب او به امام مجتبی علیه السلام می رسد و این دلیل دیگری بر حضور امام زاده گان متعدد در راوند می باشد.


نقيب راوند قم:

السيد الرئيس النقيب أبو منصور طاهر بن محمد بن المطهر أحمد بن محمد بن طاهر بن أحمد بن محمد بن جعفر بن عبد الرحمن الشجري ابن القاسم بن الحسن بن زيد بن الحسن بن علي بن أبي طالب رضي الله عنهما.

تفصيل ذلك النسب الطيب: العقب من القاسم بن الحسن بن زيد بن الحسن رضي الله عنه: عبد الرحمن الشجري، وحمزة، والحسن، ومحمد البطحاني أكبر، ولم يذكر أبو الحسين النسباة الحسن في كتابه. أم عبد الرحمن الشجري وحمزة والحسن أمهات أولاد.

والعقب من عبد الرحمن الشجري: جعفر، والحسين، وعلي، ومحمد، وابن أبي جعفر النسابة لم يذكر في كتابه محمد، أم محمد سكينة بنت عبد الله بن الحسين بن علي بن الحسين بن علي رضي الله عنهم.
والعقب من محمد بن عبد الرحمن الشجري: عبد الله، والحسن، والحسين، وسكينة، وحمزة، أمهم فاطمة بنت عبد الله الإمام ابن زيد بن عبد الله بن سليمان بن زيد بن ثابت الأنصاري صاحب رسول الله صلى الله عليه وآله، ومحمد، وأحمد.
والعقب من أحمد بن محمد بن عبد الرحمن: عيسى بالري، وحمزة، وجعفر، وأبو الحسين طاهر.

والعقب من أبي الحسين طاهر: المحسن، وعلي، والقاسم بالري، وأحمد، ومحمد.

والعقب من محمد بن طاهر بن أحمد بن محمد: أبو منصور أحمد، وأبوه محمد انتقل من قم إلى راوند.
[ سه شنبه بیست و نهم مرداد 1392 ] [ 12:7 ] [ فطرت ]
http://caspian.medu.ir/Portal/Picture/ShowPicture.aspx?ID=50e13dc8-0b1d-48df-8b6b-b360c19cf68e

سی ویکمین دوره مسابقات قرآن و عترت با حضوربیش از هزار دانش آموز از سراسر کشور در رشته های حفظ، قرائت، اذان و مداحی به میز بانی قزوین برگزار شد.

در سي و يكمين دوره مسابقات كشوري قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان هر استان در شش پايه تحصيلي:
 دوم و سوم راهنمايي و اول، دوم، سوم و چهارم دبيرستان در چهار رشته قرائت و حفظ قرآن كريم، مداحي و اذان با يكديگر رقابت نمودند.
 از هر استان 24 نفر از دانش‌آموزان برگزيده مرحله استاني مسابقات در سي و يكمين دوره مرحله كشوري اين مسابقات شركت کرده كه 792 نفر از آنان پسر و 396 نفر دختر بودند


http://caspian.medu.ir/Portal/Picture/ShowPicture.aspx?ID=f9e4789e-6f54-48dc-bfc3-aa9eb835e00c

در این مسابقات سراسری آقای سید مهدی بنی هاشمی از راوند در رشته حفظ قران و در مقطع چهارم متوسطه رتبه اول و نخست را بدست آوردند و گروه تواشیح نور الزهرا موسسه نور راوند در استان اصفهان در جایگاه نخست مسابقات ایستاد.

http://nooreravand.ir/uploads/posts/2013-05/thumbs/1368080127_0img_4596.jpg


مراسم جزءخوانی قرآن درحرم مطهر



[ جمعه بیست و پنجم مرداد 1392 ] [ 23:34 ] [ فطرت ]

همشهری آنلاین:

یک کارشناس گیاهان دارویی ،گفت: شربت "گیاه راوند" نوشیدنی است که علاوه بر رفع عطش، قدرت ایستایی بدن را در طی روز، افزایش داده و سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت و سم زدایی می‌کند.

احمد دانایی کارشناس گیاهان دارویی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به مصادف شدن ماه مبارک رمضان با یکی از گرم‌ترین ماههای سال که در آن تعریق بدن به شدت بیشتر می‌شود، افزود: استفاده از نوشیدنی‌هایی که عطش را رفع و قدرت و توان بدن را افزایش می‌دهد در این ماه ضرورت دارد.

وی شربت گیاهی راوند را یک شربت مفید برای ایام روزه داری عنوان کرد و گفت: این شربت از عصاره چندین گیاه نظیر عصاره چای سبز، عصاره دارچین، برگ به لیمو و... تشکیل شده و به علت دارا بودن اسید گلورونیک، سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد.

دانایی همچنین گفت: شربت راوند به دلیل دارا بودن نوعی آنتی بیوتیک قوی باعث می‌شود که مواد زائد و سموم بدن دفع شود.

این کارشناس طب سنتی با بیان اینکه یکی از بیماری‌های شایع در ماه رمضان که از کمبود آب و املاح معدنی در بدن ایجاد می‌شود تنبلی روده است، افزود: شربت راوند به دلیل دارا بودن اسید گلورونیک، املاح معدنی، اسید سیتریک، ویتامین‌های گروه B ,و... در درمان این بیماری و جلوگیری از ابتلا به آن نقش مهمی را ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: از آنجا که طعم شربت راوند ترش مزه است، افراد بنا بر ذائقه خود می‌توانند آن را باعسل طبیعی شیرین کنند.

دانایی خاطرنشان کرد: در روزهای عادی بهترین زمان مصرف این شربت قبل از صبحانه و عصرها است اما برای افراد روزه‌دار 30 دقیقه بعد از صرف افطار و در مرحله دوم بعد از وعده سحر زمان مناسبی برای نوشیدن این شربت گیاهی است.

وی اظهار کرد: مقدار مصرف معمول این شربت در هر وعده یک استکان معمولی است.

این کارشناس طب سنتی با اشاره به دیگر فوائد گیاه راوند افزود: جلوگیری از ریزش موها، چین و چروک پوست و سخت شدن رگها، مفاصل و عضلات از دیگر فوائد این گیاه دارویی است.

[ چهارشنبه بیست و سوم مرداد 1392 ] [ 11:41 ] [ فطرت ]

در کتاب موسوعة تفسير الأحلام

تالیف جوستاف هيندمان ميلر (المتوفى: 1347هـ) آمده است اگر کسی در خواب گیاه راوند را مشاهده کند چنین تعبیر می شود:

(راوند:

إذا رأيت عشب الراوند ندياً يانعاً في الحلم فاعلم أنك سوف تنشغل بحدث سار لفترة من الزمن. إذا طبخت هذا العشب فسوف تدخل في نقاش حاد مع صديق وينتهي الأمر بفقدانه. إذا أكلت عشب الراوند فإن هذا ينبئ بأنك ساخط وغير سعيد بظروفك الحالية.)

محمدبن سیرین گوید: ریواس درخواب غم و اندوه است.

اگر بیند که ریواس داشت و میخورد، دلیل که به قدر آن که خورده او را غم و اندوه رسد. اگر بیند که ریواس بفروخت یا به کسی داد، دلیل است از غم و اندوه رسته گردد.

جابرمغربی گوید: اگر بیند ریواس میخورد و به طعم شیرین است، دلیل که وی را منفعت رسداز قبل دوست یا از قبل خویش و چون بیند ریواس ترش است، دلیل است که در کارها پشیمانی خورد .

محمدبن سیرین گوید: اگر بیند که ریوند بسیار داشت، دلیل است در غم و اندوه گرفتار شود. اگر بیند که از بهر علتی ریوند خورد و از آن وی را شفا حاصل آمد، دلیل بر تندرستی و خیر و صلاح بود که به وی رسد. اگر به خلاف این بیند، دلیل بر رنج و بیماری کند.


[ چهارشنبه بیست و سوم مرداد 1392 ] [ 11:40 ] [ فطرت ]

روز فیلمسازان جوان کاشانی در همدان

filmsaz روز فیلمسازان جوان کاشانی در همدان


کاشان نیوز: آثار ۳ فیلمساز جوان کاشانی در دومین کارگاه فیلم کوتاه با عنوان “سینما فردا” در همدان به نمایش در می آید.رضا بهمنی رییس انجمن سینمای جوانان ایران دفتر کاشان با اعلام این خبر به کاشان نیوز گفت: حمید رضا عطار زاده ، حسین اکرمی، و محمد علی افتخاری نیا سه فیلمساز جوان کاشانی هستند که به همراه مجموعه آثارشان برای حضور در این کارگاه دعوت شده اند.
وی افزود: در این کارگاه یک روزه که به همت حوزه هنری استان همدان  روز ۲۳ مردادماه برگزار می شود ضمن نمایش آثار این فیلمسازان فیلم های به نمایش در آمده  نقد و بررسی می شود و وضعیت فیلم کوتاه در کاشان و ایران به بحث گذاشته می شود.

تعداد ۱۲ فیلم کوتاه از این سه فیلم ساز کاشانی در کارگاه “سینما فردا” به نمایش گذاشته می شود.

لازم به ذکر است که آقای حمید رضا عطارزاده از جوانان موفق راوند (شهرک قطب راوندی) است که در عرصه هنری کارنامه درخشانی را دارند.مترسک، سیاه و سفید، آینه، پرنده فقط پرنده بود و بیت هشتم  از آثار این فیلمساز می باشد.

[ دوشنبه بیست و یکم مرداد 1392 ] [ 20:0 ] [ فطرت ]
یکی از نکات قابل توجه در منابع تاریخی این است که هنگام توصیف روستاهای اطراف راوند آنها را زیر مجموعه راوند معرفی نموده و این شاهدی بر گستره اقلیمی راوند در قدیم می باشد. به نمونه هائی اشاره می کنم :

1:لسان‌العرب‏ کتابی لغوی نوشته ابن منظور در 18 جلد است. این کتاب از حیث تفصیل و کثرت مواد لغات و فراوانی شواهد و توجیهات زبانی در میان فرهنگ‌های زبان عربی بی‌همتاست‌. در این کتاب هنگام شرح واژه (خزق) آمده است:

الخزق : الطعن....خزاق اسم قرية من قرى راوند ; قال الشاعر :

ألم تعلما ما لي براوند كلها         ولا بخزاق من صديق سواكما

(الخزق "به معنای ضربه  و طعنه زدن

است و خزاق نام یکی از روستاهای راوند می باشد.)

2:خصائص الأئمة عليهم السلام‏
كتاب حاضر تأليف سيد رضى، ابو الحسن محمد بن حسين بن موسى موسوى بغدادى است (359 - 406 هجرى).

سيد رضى در اين كتاب رواياتى را كه درباره حضرت على عليه السلام است جمع آورى نموده و با اشاره به معجزات و سخنان آن حضرت تاريخ كامل و گويايى را از زندگانى آن حضرت ارائه نموده است.

كتاب «خصائص الأئمة عليهم السلام» براى تحقيق در زندگى حضرت على عليه السلام كتابى ارزشمند و قابل توجه است.
اين كتاب از زمان نگارش مورد توجه و علاقه شديد علماى اسلام قرار گرفت و در بسيارى از كتاب‏هاى معتبر به آن اشاره شده و يا به مطالب آن استناد شده است.
اين كتاب از اولين كتاب‏هاى معتبرى است كه به وسيله فقهاى بزرگ شيعه درباره زندگانى حضرت امير عليه السلام نگاشته شده است.

در بخش پایانی این کتاب از زبان نسخه نویس این کتاب می خوانیم:

"انتهت الزيادة بحمد الله و منه و صلواته على نبيه محمد و آله أجمعين و فرغ من كتبه العبد المذنب عبد الجبار بن الحسين بن أبي العم الحاجي الفراهاني يوم الأربعاء التاسع عشر من جمادى الأولى من سنة ثلاث و خمسين و خمسمائة في خدمة مولانا الأمير الأجل السيد ضياء الدين تاج الإسلام أبي الرضا فضل الله بن علي بن عبيد الله الحسني أدام الله ظله و قد آوى إلى قرية جوسقان راوند متفرجا من نسخته بخطه حامدا لله و مصليا على النبي و آله أجمعين و السلام "

عبد الجبار بن حسین در سال 553 ه.ق در محضر علامه سید ابو الرضا راوندی در روستای جوشقان راوند این کتاب را نسخه برداری و کتابت کرده است . در  ایامی که سید ابو الرضا راوندی در جوشقان مآوی گزیده است.


[ شنبه نوزدهم مرداد 1392 ] [ 19:39 ] [ فطرت ]

به حقِّ فاطمه من را ببخش یا الله

مرا به حضرت زهرا ببخش یا الله

به آن نماز شکسته به پهلویی که شکست

به قامتی که شده  تا  ببخش یا الله

به اشک دیده و خونابه دل حیدر

به چاه و ناله ی مولا ببخش یا الله

به آه کوچه ی تنگ و به یاس نیلی رنگ

به سوز ام ابیها  ببخش یا الله

به روضه ی در و دود و غلاف و دست کبود

به خون سینه زهرا  ببخش یا الله

به غسل نیمه شب و اشک دیده ی زینب

به بی قراریِّ بابا ببخش یا الله

به قبر مخفیِّ مادر به آه سینه حیدر

به روضه خوانیِّ آقا ببخش یا الله

به بی قراریِّ کعبه به هِق هق ِ ندبه

به جمعه های تمنّا ببخش یا الله

 

[ چهارشنبه نهم مرداد 1392 ] [ 18:48 ] [ فطرت ]

المجتنى من الدعاء المجتبى‏ از تالیفات سید رضی الدین علی بن طاووس می باشد .سيد ابن طاووس، در ابتداى كتاب مى‏فرمايد:« من ادعيه لطيفه و مهمات شريفه‏اى يافتم و آنها را به صورت كتابى در آوردم تا همگان بتوانند از آن بهره‏مند گردند و نام آن را المجتنى من الدعاء المجتبى گذاشتم.»

حدیث و دعای  زیبائی را   برای لیله القدر که شب زنده داشتن دل و جان و روان آدمیان می باشد از این کتاب نقل می کنم .مطمئن هستم که راهگشا است:

وَ وَجَدْتُ فِيمَا رَوَيْتُهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ النَّجَّارِ فِي الْمُجَلَّدِ الْأَوَّلِ الَّذِي سَمَّيْتُهُ كِتَابَ التَّحْصِيلِ فِي تَرْجَمَةِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ مِنْ أَهْلِ شِيرَازَ بِإِسْنَادِهِ قَال‏:

رَأَيْتُ النَّبِيَّ ص فِي النَّوْمِ فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَلِّمْنِي شَيْئاً تُحْيَا بِهِ قَلْبِي قَالَ فَعَلَّمَنِي هَذِهِ الْكَلِمَاتِ يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ يَا لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ أَسْأَلُكَ أَنْ‏ تُحْيِيَ‏ قَلْبِي‏ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ قَالَ فَقُلْتُ ذَلِكَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ فَأَحْيَا اللَّهُ تَعَالَى بِهِ قَلْبِي‏

فردی گوید در عالم رویا پیامبر عظیم الشأن حضرت محمد را مشاهده کردم و از قساوت و مرده گی دلم شکایت کردم و خواستم دعائی به من بیاموزد که دلم زنده شود و ایشان این دعا را ( يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ يَا لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ أَسْأَلُكَ أَنْ‏ تُحْيِيَ‏ قَلْبِي‏ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ) به من آموخت و سه بار خواندم و به لطف الهی دلم زنده شد.


[ سه شنبه هشتم مرداد 1392 ] [ 19:43 ] [ فطرت ]


 _*̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|___͡͡͡ _▫_͡ ___͡͡π__͡͡ __͡▫__͡͡ _|̡̡̡ ̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*̡̡_سلام عزیزان خیلی خوش آمدید تصاویرمتحرک شباهنگ www.shabahang20.blogfa.com _*̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|___͡͡͡ _▫_͡ ___͡͡π__͡͡ __͡▫__͡͡ _|̡̡̡ ̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*̡̡_

سیره عملی امام خمینی (ره) در ماه مبارک رمضان


ماه رمضان شد می و میخانه برافتاد
عشق و طرب و باده به وقت سحر افتاد
افطار به می کرد برم پیر خرابات
گفتم که تو را روزه به برگ و ثمر افتاد
با باده وضو گیر که در مذهب رندان
در حضرت حق این عملت بارور افتد
امام خمینی(ره)

حضرت امام (ره) توجه ویژه‏اى نسبت ‏به ماه رمضان داشته و بدین جهت، ملاقات‏هاى خودشان را در ماه رمضان تعطیل مى‏كردند و به دعا و تلاوت قرآن و... مى‏پرداختند.

و خودشان مى‏گفتند: «خود ماه مبارك رمضان، كارى است‏».

یكى از یاران امام، در این باره گفته است : در این ماه، ایشان شعر نمى‏خواندند و نمى‏سرودند و گوش به شعر هم نمى‏دانند. خلاصه، دگرگونى خاصى متناسب با این ماه در زندگى خود ایجاد مى‏كردند، به گونه‏اى كه این ماه را، سراسر، به تلاوت قرآن مجید و دعا كردن و انجام دادن مستحبات مربوط به ماه رمضان سپرى مى‏كردند.

ایشان، به هنگام سحر وافطار، بسیار كم مى‏خوردند، به گونه‏اى كه خادم‏شان فكر مى‏كردند كه امام، چیزى نخورده است.

امام توجه خاصى به نوافل داشتند و هرگز، نوافل را ترك نمى‏كردند. نقل شده است كه امام، در نجف اشرف، با آن گرماى شدید، ماه مبارك رمضان را روزه مى‏گرفت و با این كه در سنین پیرى بودند و ضعف بسیار داشتند، تا نماز مغرب و عشاء را به همراه نوافل به‏جاى نمى‏آوردند، افطار نمى‏كردند! و شب‏ها تا صبح، نماز و دعا مى‏خواندند و بعد از نماز صبح، مقدارى استراحت مى‏كردند و صبح زود، براى كارهایشان آماده مى‏شدند.

امام خمینى (ره) توجه خاصى به قرآن داشتند، به ‏طورى كه روزى، هفت ‏بار قرآن مى‏خواندند!

امام در هر فرصتى كه به ‏دست مى‏آوردند، ولو اندك، قرآن مى‏خواندند. بارها دیده شد كه امام، حتى در دقایقى قبل از آماده شدن سفره - كه معمولا به بطالت مى‏گذرد - قرآن تلاوت مى‏كنند!امام بعد از نماز شب تا وقت نماز صبح، قرآن مى‏خواند.

یكى اطرافیان امام مى‏گوید: امام در نجف، چشم‏شان درد گرفت و به دكتر مراجعه كردند. دكتر بعد از معاینه‏ چشم امام گفت: «شما باید چند روزى قرآن نخوانید و به چشم‏تان استراحت ‏بدهید» . امام خندیدند و فرمودند: «دكتر، من، چشم را براى قرآن خواندن مى‏خواهم! چه فایده‏اى دارد كه چشم داشته باشم و قرآن نخوانم؟ شما یك كارى كنید كه من بتوانم قرآن بخوانم. »

و در ماه رمضان یكى از همراهان امام در نجف، اظهار مى‏كرد كه امام خمینى در ماه مبارك رمضان، هر روز ده جزء قرآن مى‏خواندند ، یعنى در هر سه روز، یك بار قرآن را ختم مى‏كردند.

علاوه بر آن، هر سال چند روز قبل از ماه مبارك رمضان ، دستور مى‏دادند كه چند ختم قرآن براى افرادى كه مد نظر مباركشان بود، قرائت ‏شود.


علامه طباطبایی و ماه رمضان

یکی از فاضلان می گفت: به مرحوم آیت الله شهید مطهری عرض کردم که شما فوق العاده از علامه طباطبایی تجلیل می کنید. تعبیر «روحی فداه» را درباره ایشان به کار می برید، این همه تجلیل به خاطر چیست؟ ایشان فرمود: من فیلسوف و عارف، بسیار دیده ام و احترام مخصوص من به ایشان، نه به خاطر این است که او یک فیلسوف است، بلکه به این جهت است که او عاشق و دل باخته اهل بیت علیهم السلام است. علامه طباطبایی قدس سره در ماه رمضان، روزه خود را با بوسه بر ضریح مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام افطار می کرد. ابتدا پیاده به حرم مطهر مشرّف می شد و ضریح مقدس را می بوسید. سپس به خانه می رفت و غذا می خورد. این ویژگی اوست که مرا به شدت شیفته ایشان کرده است.

همچنین آمده است علامه طباطبایی در مراتب عرفان و سیر و سلوک معنوی، مراحلی را پیموده بود. اهل ذکر و دعا و مناجات بود. در طول راه که او را می دیدند، همواره ذکر خداوند سبحان را به لب داشت.

در جلسه های بحث و درس که شرکت می کرد، وقتی جلسه به سکوت می کشید، لب های استاد به ذکر خدا حرکت می کرد. به نافله ها مقید بود. حتی گاهی دیده می شد که در طول راه مشغول خواندن نمازهای نافله است. شب های ماه رمضان تا صبح بیدار بود و مقداری مطالعه می کرد و بقیه را به دعا و قرائت قرآن و نماز و ذکر می گذراند.



مشاهده ادامه مطلب
[ جمعه چهارم مرداد 1392 ] [ 19:49 ] [ فطرت ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

وصال او ز عمر جاودان به
خداوندا مرا آن ده كه آن به

ديار كهن و جاودانه راوند از دير باز مهد تشيع بوده و اقليم سرسبز و زيباي آن خاستگاه انديشمندان سترگ و فرزانگاني بزرگ مي باشدكه نام انها بر پيشاني تاريخ مي درخشد. پرچم پر افتخار ولايت آل البيت از روزگاري دور بر بام آن برافراشته شده و راوند از اولين مناطقي است كه در ايران شهد شيرين ولايت را چشيده است.

"مجتبي رجبي راوندي"
لینک های مفید





امکانات وب
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت